”Åkeriets historia – Niclas fjärde generationen Jansson”
1897 | Niclas Janssons farfars far, Carl Jansson startar åkeriet med en häst. | |
1902 | Åkeriet får tillstånd för 12 hästar. | |
1923 | Första lastbilen inköps, med tipp som var myckt ovanligt | |
1929 | Niclas farfar, Erik Jansson tar över åkeriet som blir J E Janssons åkeri. | |
1933 | Åkeriet har 16 lastbilar och 7 hästar. | |
1939 | Kriget bryter ut, gengas på bilarna och hästarnas antal ökas till 43 st. En lastbil kostar 17.000kr. | |
1957 | Sveriges största privatägda grävmaskin köps in för 473.000 kr. Maskinen används i Norrland på kraftverksbyggen och i gruvorna kring Malmberget. | |
1961 | Sista vintern som hästen fick vara med. Häst och kusk sandade parkvägar. | |
1963 | Niclas pappa, Rolf Jansson tar över åkeriet. | |
1966 | Paketexpressen införlivas i bolaget vilket innebär inkörsporten till att börja köra livsmedel. Första frysbilen köps in, en Volvo F 85. Åkeriet ändrar namn till Kyl & Frysexpressen. | |
1978 | Nytt kontor, verkstad, smörjhall och lastbilstvätt (bilduschen) invigs i Årsta. | |
1996 | Åkeriet har 60 st kyl & frysbilar. Ny omlastningscentral för kylda och frysta livsmedel invigs i Årsta. Rolf Jansson säljer bolaget till Nor-Cargo efter 33 år som ägare och VD. | |
1998 | I samband med Nor-Cargos konkurs köps Kyl & Frysexpressen ut av bl.a bolagets ledningsgrupp i vilken Rolfs son Niclas ingår. Omlastningscentralen byggs till med lagringsutrymmen för frysta produkter samt utökad kontorsdel. | |
2008 | Niclas Jansson, 4:e generationen Jansson, köper ut de andra delägarna i Kyl & Frysexpressen. Årsomsättningen uppgår till 120 miljoner med 140 anställda. | |
2014 | Flytt till ny kombiterminal. | |
2020 | Köper PostNord Thermo AB tillsammans med Dinera Sverige AB. Blir majoritetsägare. |